Rowerem po Toruniu

Zakończył się pierwszy etap konsultacji społecznych „Koncepcji rozwoju ruchu rowerowego na lata 2017-2023 w Toruniu”. Analiza zgłoszonych uwag trwa, ale są już pierwsze wnioski.

W ankiecie można było ocenić m.in. stan istniejących tras rowerowych, wskazać najważniejsze problemy z poruszaniem się rowerem po Toruniu, a także wyrazić swoje oczekiwania co do kierunków rozwoju w przyszłości. Autorzy koncepcji przygotowali także mapę infrastruktury rowerowej Torunia, która pokazuje, jak obecnie wygląda sieć tras w Toruniu i wskazuje propozycje docelowego przebiegu tras.

Wśród 306 osób uczestniczących w konsultacjach 64,1% stanowili mężczyźni, a 35,95 – kobiety. Większość korzysta z roweru codziennie lub kilka razy w tygodniu, 69,6% jeździ  „od zawsze”. Aż 140 osób ocenia aktualny stan technicznej infrastruktury rowerowej na „czwórkę”, 124 osoby na „trójkę, 28 na „dwójkę”, 12 na „piątkę”, a trzy na „jedynkę”. Ciągłość tras rowerowych oceniana jest głównie na „trójkę” i „czwórkę”.

Jeśli chodzi o postęp w rozwoju infrastruktury rowerowej w Toruniu w ostatniej dekadzie, 168 osób dało 4 punkty, 76 – 5 punktów, 47 – 3 punkty, 9 osób – 2 punkty, a 3 – 1 punkt. Liczbę stojaków rowerowych torunianie oceniają zwykle na 3 lub 4 punkty. Podobne zdanie mają o działaniach miasta promujących jazdę na rowerze.

Jako główną przeszkodę w poruszaniu się rowerem po starówce najwięcej uczestników konsultacji wskazało organizację ruchu, nie odczuwają oni natomiast braku stojaków.

Głównym problemem rowerzystów w całym Toruniu jest niespójność systemu tras rowerowych (46,9%). 14.4% uważa, że jest zbyt mało ścieżek rowerowych, niewiele osób narzeka na odśnieżanie czy brak oświetlenia.

Aż 62,25 rowerzystów uważa, że należy częściej stosować kontraruch, czyli legalną jazdę „pod prąd”, np. na wszystkich jednokierunkowych ulicach o uspokojonym ruchu.

Informacje pozyskane od mieszkańców w trakcie pierwszego etapu konsultacji społecznych wykorzystane zostaną przez autorów Koncepcji przy tworzeniu ostatecznej wersji dokumentu. Ostateczna wersja zostanie także poddana konsultacjom społecznym.

Jedną z części koncepcji będzie rozdział poświęcony pomiarom ruchu rowerowego w Toruniu, które zostały wykonane we wrześniu i na początku października tego roku w 25 punktach Torunia. Ruch rowerowy został zmierzony m.in. w porannych i popołudniowych godzinach szczytu, w miejscach o kluczowym znaczeniu komunikacyjnym dla naszego miasta. Wyniki pomiarów pokazują, że natężenie ruchu rowerowego w Toruniu na przestrzeni lat rośnie. Pomiędzy rokiem 2005 a 2016 w porównywanych 9 punktach miasta wzrósł o ok. 76%. Dla kolejnych dziewięciu punktów, mierzonych w roku 2009 i 2016 wzrost wyniósł 94%. Największe natężenia ruch rowerowego zanotowano na skrzyżowaniu ulic Szosa Chełmińska, Bema, Podgórna; Grudziądzkiej i Kościuszki a także na Placu Sybiraków.  Warto dodać, że wzrost w skali całego miasta może być w rzeczywistości większy, ponieważ wraz z rozwojem infrastruktury ruch rozkłada się na coraz więcej tras, które mogą nie przecinać wyznaczonych punktów pomiarowych. Wśród rowerzystów ok. 64% stanowią mężczyźni a ok. 36% kobiety. Około 6% rowerzystek i rowerzystów zakłada na głowę kask, a ok. 1% korzysta z kamizelek odblaskowych.

Warto przypomnieć, że Toruń znajduje się w polskiej czołówce pod względem zadowolenia rowerzystów z miejskiej infrastruktury rowerowej. Kilka lat temu zyskaliśmy tytuł gminy przyjaznej rowerzystom. Z kolei w tegorocznym rankingu specjalistycznego magazynu "Rowertour" Toruń uplasował sie na drugim miejscu w Polsce wśród miast przyjaznych rowerzystom. Oceniano 39 miejscowości według aż 18 kryteriów takich jak m.in. długość dróg rowerowych, ilość pasów i kontrapasów oraz miejsc do bezpiecznego parkowania rowerów. Badano także ogólną strategię rozwoju infrastruktury rowerowej w miastach, m.in. inwestycje rowerowe w powiązaniu z inwestycjami drogowymi i remontami dróg. Toruń zdobył 48,2 pkt, zajmując drugie miejsce. To o jedno miejsce wyżej niż w poprzednim rankingu z 2014 r. Na pierwszym miejscu utrzymał się Gdańsk.

Świetny wynik nasze miasto osiągnęło także w największym w Polsce badaniu rowerzystów, przeprowadzonym w 2016 roku przez Fundację Allegro All For Planet. Tu zajęliśmy czwarte miejsce w Polsce. Ankietę wypełniło ponad 25 tysięcy rowerzystów. Odpowiadali oni na pytania, jak oceniają infrastrukturę w swoich miastach, czy czują się bezpieczni na drodze i w jakie dni tygodnia najczęściej korzystają z roweru.