Tydzień z Kontaktem

Od 20 do 26 maja 2017 r. potrwa w Toruniu Ogólnopolski Festiwal Debiutantów „Pierwszy Kontakt”.

Festiwalowe propozycje przyniosą w większości historie mocno osadzone w tu i teraz, ukazujące nasze niepokoje i grzechy. Pierwszy Kontakt stanowi też kalejdoskop form teatralnych, od kameralnych, dwu-, trzyosobowych sztuk, po spore widowiska, także takie, w których znaczącą rolę pełnić będzie muzyka.

- Pierwszy Kontakt jest oczywiście dla debiutantów, których jesteśmy bardzo ciekawi, ale nimi zajmie się przede wszystkim jury, które oceni poziom i siłę ich warsztatumówi dyrektor Teatru Horzycy Andrzej Churski. - Przede wszystkim jednak jest to festiwal dla torunian, pomyślany po to, żeby przy okazji debiutów pokazać teatralną Polskę taką, jaką ona jest.

Spektakl Teatru Muzycznego w Gdyni „Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła” w reżyserii Agaty Dudy-Gracz to przejmująca opowieść o dziewczynie, która - rozczarowana miłością i światem – postanawia zostać świętą. Co ciekawe, muzyczność spektaklu tworzą wyłącznie głosy aktorów.

Kolejną doskonale znaną teatromanom postacią jest Anna Augustynowicz, która w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie wystawiła „Ślub” Gombrowicza.

Wyrazistymi postaciami polskiego teatru są Jolanta Janiczak (dramatopisarka) i Wiktor Rubin (reżyser). W Teatrze Polskim w Bydgoszczy zrealizowali ostre i prowokacyjne „Żony stanu, dziwki rewolucji, a może i uczone białogłowy”.

Na teatralnym parnasie od wielu lat utrzymuje się Grażyna Kania. Publiczność zobaczy jej inscenizację „Scen myśliwskich z Dolnej Bawarii” Martina Sperra. To diagnoza tworzenia się mechanizmów wykluczenia społecznego w grupach, które stają w obronie tradycyjnego systemu wartości.

Podobną tematykę podejmuje doskonale znany w Toruniu Marcin Wierzchowski („Medea”, „Justyna”, „Przedostatnie kuszenie Billa Drummonda”, „Kansas”). W skład Kolektywu Supernova z Częstochowy, z którym Wierzchowski stworzył „Pospolite żywoty martwych Polaków”, wchodzą sami debiutanci.

Będzie również na festiwalu możliwość obserwowania dalszej drogi debiutantów nagrodzonych wcześniej. Cezary Iber, wyróżniony za „Blanche i Marie”, w Teatrze Horzycy zrealizował potem widowiskowe „Rosencrantz i Guildenstern nie żyją”. Teraz zobaczymy jego wersję „Pogorzeliska” Wajdiego Mouawada z Teatru im. Siemaszkowej w Rzeszowie. To opowieść o drodze bohaterów na Bliski Wschód w poszukiwaniu własnej tożsamości, z wojenną traumą w tle.

Obok znanych twórców sceny, u których debiutują aktorzy, mamy reżyserów-debiutantów. Spore poruszenie wywołał pierwszy spektakl Anny Karasińskiej. Własny tekst „Ewelina płacze” zrealizowała ona w TR Warszawa. Opowiedziała o rozdźwięku między medialnym wizerunkiem aktorów a ich prawdziwym ja.

Dwukrotnie debiutanci sięgną po znakomite teksty noblistki Swietłany Aleksijewicz. Jakub Skrzywanek w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu wystawił „Cynkowych chłopców”, tworząc widowisko o silnym antywojennym przesłaniu w przewrotnie musicalowej formie.

Wstrząsające wspomnienia żołnierek armii radzieckiej z II wojny światowej usłyszymy w spektaklu „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety” Teatru im. Żeromskiego w Kielcach. Jako reżyserka debiutuje tu Elżbieta Depta.

Z „Tragedią Coriolanusa” Szekspira zmierzyła się w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu Marta Streker. Spektakl pokazuje, że od wieków mechanizmy władzy pozostają niezmienne i w starciu z nimi wybitne jednostki ponoszą klęskę.

W Teatrze im. Fredry w Gnieźnie „Piaskownicą” Michała Walczaka, subtelnymi środkami zrealizowaną intymną opowieścią o problemach w związku, zadebiutowała Rosjanka Jewgienia Boginska.

Pole do wykazania się wszechstronnymi umiejętnościami stworzył dla debiutujących aktorów Tomasz Cymerman, który w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu zrealizował „Coś pomiędzy” Martina Heckmannsa. Jak zapowiadają twórcy to „coś pomiędzy musicalem a spektaklem dramatycznym. Pomiędzy poważną refleksją o pokoleniu trzydziestolatków a parodią hipsterskiego stylu życia”.

Publiczność będzie mogła w tym roku po raz pierwszy przyjrzeć się także debiutom dramaturgicznym w ramach cyklu Czytanie Dramatu. Aktorzy w lekko zainscenizowany sposób odczytają teksty: „Niesamowici bracia Limbourg” Beniamina Bukowskiego oraz „Ogrody chwały” Jacka L. Zawady. Wśród towarzyszących festiwalowi atrakcji będzie również fire show „Debiutanci podpalą teatr?” przed budynkiem sceny oraz wystawa zdjęć aktora TR Warszawa i fotografa Tomka Tyndyka „Labirynt” w Wejściówce. To propozycje na otwarcie festiwalu, zaś na zakończenie przewidziano koncert plenerowy elektronicznego duetu Bass Astral x Igo.