Konferencja dla nauczycieli

Konferencja dla nauczycieli: IBL w praktyce

Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu oraz Fundacja Uniwersytet Dzieci zapraszają na konferencję dla nauczycieli poświęconą uczeniu (się) przez odkrywanie, czyli Inquiry Based Learning (IBL). Wydarzenie odbędzie się 19 listopada 2016 r. w siedzibie toruńskiego centrum nauki.

- Porozmawiamy o tym, na czym polega metoda pytań i doświadczeń, jak przenieść metodę badawczą na grunt szkolny i kształtować kompetencje złożone poprzez projekty, a także jak pracować z uczniem szczególnie uzdolnionym - wyjaśnia Katarzyna Przegiętka, kierownik Działu Naukowo-Dydaktycznego Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.

Każdy uczeń jest kimś wyjątkowym.

- To, w jaki sposób wyglądać będzie edukacja dziecka, wpłynie zarówno na jego przyszłe życie, jak i całe społeczeństwo. Dlatego tak ważna jest rola nauczyciela. Jego zadaniem jest poznanie uczniów i stworzenie im przyjaznych i stymulujących warunków kształcenia, dostosowanych do posiadanych przez nich możliwości i uzdolnień. Na nauczycielach spoczywa więc ogromna odpowiedzialność - mówi Marcin Centkowski, rzecznik Młyna Wiedzy.

Jaką obrać strategię nauczania? Jak pracować z uczniem zdolnym? Jak znaleźć w szkole czas i miejsce na twórcze metody nauczania? Odpowiedzią na te potrzeby i pytania mogą być metody oparte na filozofii Inquiry Based Learning (IBL), czyli uczeniu (się) przez odkrywanie, działanie. Metody te kładą nacisk na rozwiązywanie konkretnych problemów badawczych, stawianych przed uczniami. Paneliści i prowadzący warsztaty w trakcie konferencji, tj. nauczyciele, przedstawiciele Fundacji Uniwersytet Dzieci, pracownicy Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy oraz przedstawiciele władz regionu, zaprezentują przykłady działań edukacyjnych, projektów i metod opartych na IBL. Adresatami konferencji są nauczyciele i dyrektorzy wszystkich typów szkół i placówek oświatowych. Partnerem merytorycznym jest Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu.

Konferencja odbędzie się 19 listopada br. w godz. 9:00-17:00. Udział w niej jest bezpłatny. Centrum nauki przygotowało 120 miejsc. Każdy z uczestników może wziąć udział w panelach oraz dwu wybranych warsztatach. Zapisy na zajęcia warsztatowe będą odbywały się w dniu konferencji. Rejestracja do udziału w konferencji będzie możliwa od 24 października poprzez stronę internetową: http://mlynwiedzy.org.pl/ibl-w-praktyce-uczenie-sie-przez-odkrywanie/.

Ramowy program konferencji:

9:00 - 10:00 Rejestracja uczestników konferencji/powitalna kawa

10:00 - 10:15 Rozpoczęcie konferencji

10:15 - 11:00 Wykład popularnonaukowy

Dr hab. Piotr Grochowski, kulturoznawca, UMK w Toruniu: „Memy i virale, czyli o skutecznej komunikacji w świecie cyfrowym”

11:00 - 12:00 Panel dyskusyjny

Moderator: Katarzyna Przegiętka, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy

 

Uczenie (się) przez odkrywanie

  • Metoda Pytań i Doświadczeń (Celina Szumkowska, Fundacja Uniwersytet Dzieci)
  • Metoda naukowa w laboratorium i sali warsztatowej (Karol Stawski, Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy)
  • W dziką stronę, czyli edukacja w terenie  (Violetta Struczyńska, nauczyciel SP im. Oskara Kolberga w Ciechocinie, Klub „Belferski Młynek”)
  • Praca z uczniem zdolnym na przykładzie projektów realizowanych przez Urząd Marszałkowski w Toruniu (Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu)

 

12:00 - 13:00 Lunch

 

Naprzemiennie  60 osób bierze udział w warsztatach i zwiedzaniu

13:00 - 14:30 Równolegle:

Zajęcia warsztatowe  (4 warsztaty równoległe dla 15 osób każdy, łącznie 60 osób):

  • Metoda Pytań i Doświadczeń (FUD)
  • Elementy Metody Pytań i Doświadczeń w trakcie lekcji wychowawczych (FUD)
  • Czy majsterkując możemy rozwijać kompetencje złożone? (CNMW)
  • Projektujemy piknik naukowy w szkole (nauczyciele z „Belferskiego Młynka”, CNMW)

Zwiedzanie wystaw stałych i czasowych CNMW dla pierwszej grupy 60 osób

 

14:30 - 15:00 Przerwa kawowa

 

15:00 – 16:30 Równolegle:

Zajęcia warsztatowe  (4 warsztaty równoległe dla 15 osób każdy, łącznie 60 osób):

  • Metoda Pytań i Doświadczeń (FUD)
  • Elementy Metody Pytań i Doświadczeń w trakcie lekcji wychowawczych (FUD)
  • Czy majsterkując możemy rozwijać kompetencje złożone? (CNMW)
  • Projektujemy Piknik naukowy w szkole (nauczyciele z „Belferskiego Młynka”, CNMW)

Zwiedzanie wystaw stałych i czasowych CNMW dla drugiej grupy 60 osób

 

16:30 – 16:45 Podsumowanie i zakończenie